Ik ben rechts, denk links en geloof niet in het midden, wat zou de kieswijzer zeggen?

Op wie stem jij?

Ik heb nogal moeite om te gaan stemmen want ik pas niet in het systeem.  Ik heb dus een paar kieswijzers uitgeprobeerd maar daarbij moest ik antwoorden op vragen die ik helemaal niet heb.  De uitslag van die test was dus ook fout want het bleek D66 te zijn. En juist die partij begint met de slogan ‘EN NU VOORUIT’  terwijl ik vind dat een pas op de plaats geen kwaad kan.

Ik ben het eens met D66 dat we moeten investeren in scholing en opleiding, volgens het CPB is D66 de ‘leerkampioen’ van alle partijen. Wat mij aanspreekt is een leven lang recht op onderwijs voor iedereen, ik mis  echter de visie op het onderwijs zelf. Wat gaan we die studenten leren? Het lijkt een beetje op hetzelfde wat we nu doen alleen volgens D66 veel beter. Levert dat wat op?  en waarom moet dat 2 miljard kosten? Als we nu eens de tijd nemen en beginnen met het basis onderwijs,  dan over 8 jaar de middenbouw, over 12 jaar het HBO en hierna de universiteiten gaan aanpakken.

Naast ingenieurs en economen hebben we ook vaklieden, uitvinders en verkopers nodig. Daarnaast willen wij als volk vermaakt worden, dus moeten wij ook sporters, toneel spelers, dansers en muzikanten opleiden. Ook komt het vak  gezondheidszorg niet voor op het lijstje van D66 terwijl daar het meeste te leren en in de toekomst te besparen valt.

Niet doorschuiven maar aanpakken zegt de VVD, dat is meer in mijn lijn want die slogan gaat over NU en het repareren van mijn treinstel. (zie de trein) Alleen bij dat aanpakken schort het nogal.  Mijn inziens kortzichtig en erg makkelijk gedacht. De overheid verkleinen terwijl we nu juist goede bestuurders nodig hebben. Willen wij van koers veranderen dan heb je juist de mensen nodig die het kunnen regelen en controleren. Groei,groei,groei en zo snel mogelijk van het tekort af daar gaat het om bij de VVD . Daar ben ik het dus voor de helft mee eens.  Onderwijs wat beter aansluit bij de arbeidsmarkt in plaats van onderwijs wat beter aansluit bij de maatschappij. Kan de VVD wel luisteren?

En dan nu de SP, die beginnen met de vraag ‘liberaler of socialer’. Ik wil het eigenlijk allebei via liberalisme naar een sociale maatschappij. waarom moet ik daar nu weer een keuze tussen maken? Met ‘bouwen aan een nieuw vertrouwen’ begrijp ik dat de SP er zelf ook nog niet helemaal uit is, ze zijn nog met bouwen bezig. Wel lief van ze is dat de SP graag met iedereen wil samenwerken. Daar beginnen ze mee. Dat is de VVD met hun aanpakken en niet doorschuiven vergeten te melden. De SP is denk ik de meest vriendelijke partij van Nederland met een visie om 80% van de bevolking tevreden te houden. Of dat nou goed is voor het land moet je jezelf wel afvragen.

De PVV is toch wel een heel bijzondere eend in de bijt.  Het is grappig op de eerste pagina van het partijprogramma stelt Geert de vraag  ‘Zijn wij nog wel een land dat zichzelf wil besturen?’ Als je dat volgens Geert wilt dan moet je op de PVV stemmen. Een partij die wel je stem wil hebben maar waar je geen lid van kan worden. Dat recht is er alleen voor Geert. Hoe zou dat dan gaan met die beslissingen die er worden genomen? Zijn we dan wel de baas? Als afsluiter van de inleiding zegt Geert ‘laten wij samen het onmogelijke waarmaken’. Ik hoef niet verder te lezen, ik beperk me wel tot het mogelijke.

En dan het CDA. Wat kunnen we daar nog van verwachten? ‘Samen kunnen we meer’ Dat wisten we nog niet. Hoe verzin je zoiets? Tot mijn verbazing begint het partijprogramma met ‘iedereen’ en toen ik hiervan was bekomen zie ik met koeien van letters staan ‘Voor de toekomst van onze kinderen’ Wie doet media beleid bij het CDA? je moet namelijk wel heel erg geïnteresseerd zijn in de politiek om partijprogramma’s te gaan downloaden en door te nemen. 90% van de kiezers doet dat namelijk niet.

De enigste partij die begrijpt waar het om gaat zet het wel in zijn verkiezingsprogramma maar ventileert die boodschap op zo’n slechte manier dat niemand het opmerkt. Wat moet je nou met een club die het wel weet maar niet waarmaakt? Zo te zien heeft het CDA wel ‘weters’ maar geen uitvoerders, gelukkig kunnen we wel lid worden van het CDA en met de uitvoering helpen.

Een tip voor het CDA is de website direct door loggen naar het partijprogram. Het lijkt wel of we het over twee partijen hebben. Sybrand vertel nu gewoon aan het volk wat er op de eerste pagina van het partijprogramma staat. ‘Het gaat het meest om onze kinderen.
Als wij nu niet doen wat nodig is, zitten zij straks met onze problemen: schulden, verdeeldheid, verruwing, overlast, vervuiling, werkloosheid’. Als je dat doet gaan er misschien mensen naar jou luisteren.

Groenlinks is de volgende die naar mijn stem loopt te vissen. Alhoewel ik begrijp dat milieu belangrijk is geloof ik niet in een een economie die draait op wind en groeit op zon. Misschien moet Groenlinks eens met de PVV gaan praten, die willen namelijk ook het onmogelijke waarmaken.
Wat ze bij Groenlinks wel doorhebben is wat er  moet gebeuren bij het basisonderwijs en dat banken best wat strenger mogen worden aangepakt.

Dat de PVDA al een tijdje de weg kwijt is wisten we al. Wat mis ik de tijd van die chagrijnige Joop de Uil. Nu zitten we opgescheept met iemand die weliswaar een vlotte babbel heeft maar de waarheid wel heel erg ruim blijkt te nemen. ‘We koppelen de AOW aan de levensverwachting’. levensverwachting van wie vraag ik mij dan af.  We moeten volgens de PVDA niet alleen langer gaan werken maar ook meer. De ATV wordt ingepikt. Op het gebied van onderwijs kan de PVDA niet veel meer bedenken dan dat we beter moeten leren schrijven en rekenen. Ik kan niet ontkennen, dat laatste lijkt mij voor de PVDA uiterst noodzakelijk.

En de rest van de partijen dan? ja wat moet ik nu bij een partij die twee of drie zetels haalt? Heeft mijn stem dan zin? Ik denk dat ik deze ronde aan mij voorbij laat gaan en wacht op de volgende verkiezingen van over een jaar of twee. Tegen die tijd hoop ik dat het kiesstelsel is aangepakt zodat ik met de VVEBLDND een slag kan slaan naar het premierschap.

Oh ja, VVEBLDND staat voor Volkspartij Voor Een Beter Leven Door Nuchter Denken.

 

 

 

 

 

Getagged , , , , , , , , ,

One thought on “Ik ben rechts, denk links en geloof niet in het midden, wat zou de kieswijzer zeggen?

  1. OneBrainWave schreef:

    Bij mij kwam ook D66 uit de test! Volgens mij is D66 nog niet zo’n slechte partij voor Nederland (zonder de E ;-). Het is een serieuze regeringspartij die niet echt taboes kent. Begrotingstekort, hypotheekrente aftrek, sociale huur, AOW leeftijd, forenzentax, dit zijn een paar van de grote onderwerpen die op bijna iedere Nederlander effect hebben. De antwoorden die ik lees bij D66 bevatten voor wat ik er van begrijp structurele oplossingen en ze hebben het lef deze hete hangijzers aan te pakken ook al kan je op je klompen aan voelen dat sommige standpunten kiezers gaan kosten. Het maakt ze als potentiële regeringspartij in mijn ogen erg betrouwbaar.

    De kiezer zal een beetje over z’n eigen schaduw heen moeten springen. Voor mij zelf is de forenzentax in het lenteakkoord erg pijnlijk omdat ik dagelijks 150 km op en neer rij van huis naar mijn werk. Volgens mijn simpele berekening ga ik wbt koopkracht iets van 10-12% erop achteruit en daar word ik niet vrolijk van. Hoe dan ook, wat ik een goede filosofie vind is dat de gebruiker of verbruiker betaald. Dus de huisarts kost geld, sociale huur kost geld, studies kosten geld, een hypotheek, studieschuld en staatsschuld kosten allemaal geld. En 150 km woon-werkverkeer kost helaas voor mij ook geld.

    In beginsel vind ik dat je als gebruiker de kosten het beste zo direct mogelijk kan voelen. Dat maakt het inzichtelijk en op basis daarvan zou iedereen voor zich (als individu) zelf kunnen bepalen of die dienst de kosten waard zijn. Ik ga door de forenzentax op zoek naar een andere baan of ga verhuizen. Ik zie al snel in dat die positieve ontwikkeling is voor het milieu, files, minder behoefte aan nieuwe wegen etc. Bovendien levert deze maatregel gewoon veel geld op dat kan worden gebruikt om het begrotiingstekort terug te dringen. Dit is geen leuke maatregel, maar dit gaat veel geld opleveren en mensen gaan hun gedrag aanpassen in positieve zin.

    In de kieswijzer kwam ik ook een vraag tegen of een bezoekje bij de huisarts bij het eigen risico moet worden meegenomen. Ja, denk ik dan. Je neemt toch zorg af? Dat is niet gratis en moet linksom of rechtsom betaald worden. Ik wil graag weten hoe duur dat is en dan ik dat voortaan meenemen in mijn afweging een afspraak in te plannen. Natuurlijk moeten dit soort diensten inkomensafhankelijk betaald worden, maar gratis diensten die niet gratis zijn vertroebelen alleen maar het overzicht.

    Ik ga wat sneller mijn wensenlijstje af. Ik wil graag: dat mensen die van plan zijn oud te worden wat langer blijven werken om hun oude dag te betalen, dat grote hypotheken en de hypotheekrente worden afgebouwd, dat innovatie op gebied van milieu gestimuleerd wordt en als laatste punt wil ik graag de stijlregel hanteren dat ons land niet meer uitgeeft dan dat het heeft. Want niets is gratis in deze wereld. Wij leven nu dus wij betalen nu, lijkt mij.

    Goed, ik hou het hierbij. D66 en ook Groen Links (alhoewel misschien niet alles wat ik hierboven heb gezegd klopt met hun programma) hebben sterke ideeën wat ze willen (veranderen) met het land. Hopelijk zien meer mensen dat en kan één van deze partijen of allebei zich bewijzen binnen een nieuw te vormen regering.

Geef een reactie

