3 miljoen Euro per uur?

Hoe verdien je 3 miljoen Euro per uur?

Als wij hier nou eens antwoord op proberen te geven dan wordt het misschien wat duidelijker voor iedereen wat er aan de hand is.

Een ding weet ik zeker en dat is dat het in je uppie verrekte moeilijk is om dat bedrag bij elkaar te sprokkelen. Zelfs de meest succesvolle zakenlieden in Nederland zullen dat bedrag niet verdienen. Het is dus meteen al duidelijk dat als je 3 miljoen Euro per uur wilt verdienen je hulp nodig hebt. Samen zou het misschien mogelijk zijn.

Waar heb ik nou die 3 miljoen voor nodig? Dat is er voor om mijn leventje in stand te houden, ik geef namelijk een beetje teveel uit. Oeps, vergeten voor te stellen. Ik ben Bv Nederland. Op dit moment leef ik een beetje boven mijn stand en geef per uur 3 miljoen te veel uit. Geen nood hoor, ik kan voor 0,1% lenen dus echt druk maak ik mij nog niet over dit bedrag.

Samen met de politieke partijen hebben we dus al een antwoord bedacht op de vraag,  als je de vraag maar iets anders stelt is het antwoord heel eenvoudig. Niet ‘hoe verdien ik 3 miljoen’  in plaats daarvan zeggen we waar haal ik 3 miljoen vandaan? Dan is het antwoord ‘uit de toekomst’. Gelukkig duurt die toekomst nog heel lang dus ik kan als politieke partij gerust maatregelen voorstellen waarvan het effect over 70 jaar pas merkbaar is.

Die 3 miljoen is niet wat wij met z’n allen verdienen, nee dat is de 3% die we tekort komen en daar kan op dit moment de hele politieke wereld mee leven. Ik niet want ik heb namelijk 5 kinderen.

Ik wil dus nu een oplossing en geen vooruit geschuif. Als we geen 3 miljoen per uur extra in het laatje kunnen brengen dan stoppen met boven onze stand te leven niet morgen of overmorgen maar nu.

Wat is er nou zo moeilijk aan om als politieke partij mee te delen dat we teveel uitgeven en dat het zoveel te veel is dat het niet meer mogelijk is om dat tekort ten laste te leggen aan een bepaalde bevolkingsgroep. Alleen als iedereen meedoet is het mogelijk.

Je hoeft als politiek Nederland het niet met elkaar eens te zijn, maar je kan ongeacht je geloof en visie wel met elkaar afspreken dat op op is. Iedereen mag mag proberen het zo eerlijk mogelijk  te verdelen maar van het geld van onze kinderen moeten wij afblijven.

Met deze stelling krijg ik natuurlijk de hele wereld van economen over mij heen want er is tenslotte niets mis met lenen. Wie kan anders een huis kopen of welk bedrijf kan investeren zonder geleend geld? Niet lenen betekent stilstaan of achteruitgang. En omdat het gemiddelde leven van een land wat langer is dan een individu kunnen we blijven schuiven. Een overheid mag dus wel degelijk geld lenen.

Waar het om gaat is wat diezelfde overheid met dat geleende geld doet. Als ik een hypotheek afsluit leen ik geld voor iets wat waarde heeft. Als ik die hypotheek gebruik om eten te kopen loopt de waarde (afhankelijk van hoeveel ik eet) snel achteruit en als alles op is is er geen waarde meer over, enkel schuld. Dus lenen om te bouwen, onze infra structuur, voor scholing en opleiding heeft zin,  lenen we echter om de minima te ontzien, de AOW te bekostigen, onze pillen te betalen en ik weet allemaal niet wat, dan is dat voor ons wel leuk maar niet voor onze kinderen.

We zouden dus als overheid er twee begrotingen op na moeten houden. Een verbruiksbegroting (alles wat we opeten) en een investeringsbegroting (voor alles wat waarde genereert) Die verbruiksbegroting mag niet overschreden worden, die investeringsbegroting mogen we best aanpassen aan onze behoefte zolang we maar waarde genereren.

Die 3 miljoen Euro per uur is dus misschien helemaal geen probleem en mag best wel hoger zijn, verwonderlijk dat er geen partij is die dat aan ons duidelijk kan maken. Daarbij wel graag  een antwoord op de vraag wat de waarde van groei is.

Worden we daar gelukkiger van?

Getagged , , , , ,

Geef een reactie

